Vinkkejä parhaan ja edullisimman puhelinliittymän löytämiseen vuonna 2025

Puhelinliittymien kilpailuttaminen on tärkeää, jos haluat säästää rahaa. Puhelinliittymiä on tarjolla jatkuvasti erilaisin ehdoin ja hinnoin. Tämän takia kilpailuttaminen ei ole välttämättä helppoa. Me kuitenkin autamme!

Liittymän kilpailuttaminen tuo lähes aina rahan arvoisia etuja tai säästöä. Parhaassa tapauksessa säästät myös vaivaa. Kilpailutus kannattaa aloittaa selvittämällä omat tarpeet. Tämän jälkeen voit hyödyntää vertailutyökaluja, joiden avulla voit tehdä tietoisia päätöksiä.

Tässä artikkelissa käymme läpi muutamia vinkkejä, joiden avulla liittymän löytäminen onnistuu käden käänteessä.

Miksi puhelinliittymien kilpailuttaminen kannattaa?

Puhelinliittymä kannattaa kilpailuttaa säännöllisin väliajoin. Kilpailuttaminen on yksi helpoimmista keinoista säästää rahaa. Monet kuluttajat maksavat vanhoista liittymistään liikaa eivätkä vanhat sopimukset ole välttämättä enää kilpailukykyisiä verrattuna uusimpiin liittymätarjouksiin.

Kilpailuttamalla liittymän voit saada paitsi edullisemman hinnan myös parempia sopimusehtoja. Esimerkiksi nettiyhteys saattaa olla nopeampi uudella sopimuksella. Ulkomaan datapaketit ovat myös toivottuja, ja niitäkin saattaa olla luvassa, jos kilpailutat vanhoja sopimuksia. Eikä unohdeta muita ilmaisia etuja, joita kilpailuttamisen myötä saatat itsellesi saada.

Liittymäpaketit eroavat toisistaan merkittävästi. Teleoperaattorit päivittävät tarjouksia ja hinnoittelupolitiikkaa jatkuvasti. Säännöllinen kilpailuttaminen varmistaa, että et jää loukkuun huonoihin liittymiin.

Selvitä omat tarpeesi puhelinliittymälle

Ennen kuin kilpailutat liittymiä, on tärkeää ymmärtää omat tarpeet. Käytätkö puhelintasi esimerkiksi netin selailuun, harrastatko vedonlyöntiä netissä vai puhutko paljon puhelimessa?

Nettiä paljon käyttävä hyötyy rajattomasta internet-datapaketista. Harvoin soitteleva voi hyötyä käytön mukaan laskutettavasta liittymistä. Ulkomaan puheluiden ja tekstiviestin tarpeellisuus kannattaa myös selvittää.

Kannattaa myös miettiä, missä käytät puhelintasi. Jos matkustat paljon, voi ulkomaan internet-datapaketti olla tarpeen. Monet liittymät sisältävät EU-maissa toimivia datapaketteja, jolloin sinulle ei tule tule lisäkustannuksia netin käytöstä EU-maissa.

Hyödynnä vertailutyökaluja – Näin löydät parhaat tarjoukset

Vertailutyökalut tarjoavat nopean ja helpon väylän puhelinliittymien vertailua varten. Voit esimerkiksi hyödyntää etusivultamme löytyvää vertailutyökalua, joka mahdollistaa erilaisten liittymien vertailun nopeasti omien tarpeiden mukaisesti.

Meidän vertailutyökalun avulla saat esiin liittymiä, jotka vastaavat tarpeitasi. Työkalu mahdollistaa myös liittymien järjestelyn halvimmasta kalleimpaan. Kun sopiva tarjous on löytynyt, voit siirtyä Tilaa-painikkeesta halutun operaattorin sivuille avaamaan uutta puhelinliittymääsi.

Huomioi piilokulut ja tutustu sopimusehtoihin

Kun kilpailutat puhelinliittymää, älä tuijota pelkkää hintaa. Edulliseen sopimukseen voi liittyä yllättäviä piilokuluja. Monet operaattorit veloittavat lisämaksun, kun avaat itsellesi uuden liittymäpaketin. SIM-kortteihin voi myös liittyä erilaisia maksuja.

Kannattaa huolella tarkistaa, ettet vahingossa ota itsellesi tarpeettomia lisäpalveluita. Joskus lisäpalvelut saattavat olla harhaanjohtavia. Ne saattavat olla aluksi ilmaisia, mutta jonkun ajan päästä sinulle tulee lisäkuluja. Näiden suhteen on syytä olla tarkkana, jotta vältyt tulevaisuudessa tarpeettomilta lisäkuluilta.

Sopimusta tehdessä kannattaa myös huomioida, onko sopimus määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva. Määräaikaisissa sopimuksissa irtisanominen ennen sovittua ajankohtaa voi tuoda lisäkuluja.

Muistilista – huomioi nämä asiat ennen kuin solmit uuden liittymäsopimuksen:

  • Avausmaksut – Sisältyykö sopimuksen avaamisen kuluja?
  • SIM-korttimaksut – Liittyykö uuteen SIM-korttiin lisäkuluja?
  • Lisäpalvelut – Tarjoaako operaattori tarvittavia lisäpalveluja, maksaako ne?
  • Datakatto – Onko internetin käytössä rajoituksia?
  • Irtisanomismaksut – Tuleeko kustannuksia, jos päätät irtisanoa määräaikaisen sopimuksen?
  • Hinnankorotukset – Löytyykö sopimuksesta maininta mahdollisista hinnankorotuksista?

Neuvottelu nykyisen operaattorin kanssa voi auttaa

Liittymän vaihtaminen ei ole aina paras vaihtoehto. Jos olet tyytyväinen nykyiseen operaattoriisi, on sinun usein mahdollista neuvotella itsellesi uusi sopimus.

Operaattorit haluavat pitää kiinni asiakkaistaan. Tästä syystä he saattavat tarjota sinulle parempaa uutta sopimusta, jos uhkaat siirtää sopimuksesi kilpailijalle.

Ennen ryhdyt neuvottelemaan nykyisen operaattorisi kanssa, tarkista muiden operaattorien tarjoukset. Kerro operaattorillesi, että kilpailija tarjoaa paremman tarjouksen. Voit pyytää nykyiseltä operaattoriltasi vähintään vastaavanlaista sopimusta.

Nykyinen operaattorisi saattaa näissä tilanteissa tarjota kilpailijaasi paremman sopimuksen, jolloin nykyisellä operattorilla pysyminen on hyvä vaihtoehto.

Milloin on paras aika kilpailuttaa puhelinliittymä?

Kampanja-ajat ovat hyvää aikaa ryhtyä kilpailuttamaan puhelinliittymiä. Black Friday on usein vuoden paras aika kilpailuttamiselle. Näinä aikoina operaattorit tarjoavat usein vuoden parhaita tarjouksiaan.

Operaattorit tosin havittelevat uusia asiakkaita jatkuvasti. Saatat löytää hyvän tarjouksen koska tahansa, vaikka meneillään ei olisi erikoiskampanjoita.

Miten liittymän vaihtaminen onnistuu käytännössä?

Liittymän vaihtaminen on nykyään helppoa ja nopeaa. Operaattorit hoitavat kaiken puolestasi – sinun ei tarvitse tehdä juuri mitään. Jos olet löytänyt sopivan uuden liittymän, vaihto onnistuu yleensä näin:

  1. Tee sopimus uuden operaattorin kanssa netissä tai asioimalla henkilökohtaisesti liikkeessä.
  2. Haluat todennäköisesti säilyttää nykyisen puhelinnumerosi – operaattori hoitaa numeron vaihdon puolestasi.
  3. Irtisano vanha sopimuksesi sähköisesti tai asioimalla henkilökohtaisesti liikkeessä.
  4. Odota siirron vahvistusta – siinä kestää yleensä muutama tunti tai korkeintaan 24 tuntia.
  5. Kun siirto on valmis, laita uuden operaattorin SIM-kortti puhelimeesi.
  6. Tarkista, että kaikki toimii – jos tulee ongelmia, ole yhteydessä uuden operaattorisi asiakaspalveluun.

Vältä yleisimmät sudenkuopat liittymien kilpailutuksessa

Puhelinliittymän kilpailuttaminen tuo yleensä merkittäviä säästöjä. Ennen kuin teet minkään operaattorin kanssa sopimusta, perehdy kaikkiin sääntöihin, ehtoihin ja mahdollisiin lisäpalveluihin. Tyypillisiä piilokuluja ovat avausmaksut ja mahdolliset lisäpalvelut.

Määräaikaiset sopimukset ovat usein edullisia vaihtoehtoja. Huomaa kuitenkin, että operaattori saattaa pidättää oikeuden hinnankorotuksiin. Tarjolle saattaa myös tulla uusia edullisempia tarjouksia. Neuvotteluun kannattaa panostaa. Eikä unohdeta erilaisten liittymäpakettien huolellista vertailua.

Välttääksesi mahdolliset sudenkuopat, vertaile uusia tarjouksia, lue sopimusehdot tarkasti ja pidä mielessä omat mieltymykset. Näillä ohjeilla varmistat, että teet hyvät kaupat.

Yleisimpiä sudenkuoppia liittymiä kilpailuttaessa:

  • Liian nopea päätös ilman perusteellista vertailua
  • Mahdollisten piilokulujen huomioimatta jättäminen
  • Sitoutuminen turhan pitkään määräaikaiseen sopimukseen
  • Unohdat tarkistaa vanhan sopimuksen irtisanomiseen liittyvät ehdot
  • Maksat turhaan liikaa ylisuuresta datapaketista

Yhteenveto

Puhelinliittymän säännöllinen kilpailuttaminen voi johtaa merkittäviin säästöihin. Kun etsit itsellesi uutta liittymää, huomioi omat tarpeesi ja tutki monenlaisia vaihtoehtoja. Tarvittaessa voit hyödyntää meidän etusivulta löytyvää vertailutyökalua.

Kun sopiva tarjous on löytynyt, tutustu huolellisesti sääntöihin ja ehtoihin. Tutustu mahdollisiin lisäpalveluihin ja niiden hintoihin. Ole huolellinen ja tee sopimus, kun olet perillä kaikista liittymän sopimukseen liittyvistä seikoista.

Puhelinliittymän vaihtoprosessi suoriutuu helposti. Riittää, kun asioit liikkeessä joko netissä tai henkilökohtaisesti. Operaattorit ohjeistavat sinua ja hoitavat kaikki asiat puolestasi.