Teknologia on muuttanut maailmaamme perusteellisesti viime vuosina. Se on muuttanut tapaamme kommunikoida, tehdä liiketoimintaa, tehdä ostoksia ja elää ja työskennellä. Teknologiasta on tullut osa jokapäiväistä elämäämme, ja se on välttämätöntä myös liiketoiminnan kannalta.
Erilaiset teknologiset innovaatiot voivat olla hyödyllisiä yrityksen menestyksen kannalta. Yritys voi pystyä säästämään rahaa, aikaa ja vaivaa yksinkertaisesti hyödyntämällä omalle alalle sopivia innovaatioita ja kehityksiä.
Millaisilla osa-alueilla teknologiat ja innovaatiot auttavat digitaalista liiketoimintaa kehittymään?
Viime vuosina teknologia on ottanut valtavia harppauksia ja erilaiset innovaatiot ovat mahdollistaneet yritysten kasvun ja edistymisen. Niin verkkokaupat, nettikasinot, sovellukset kuin digitaalisia palveluita tarjoavat yritykset ovat ottaneet hyödyn irti erilaisista teknologisista innovaatioista.
Teknologian kehitystä voidaan hyödyntää esimerkiksi viestinnässä, turvallisuudessa ja tehokkuudessa. Seuraavaksi katsomme, millaisilla osa-alueilla erilaiset innovaatiot auttavat digitaalista liiketoimintaa kehittymään.
Viestintä
Teknologia mahdollistaa nopeamman, laajemmalle ulottuvamman ja tehokkaamman viestinnän. Videokokousteknologiat, kuten Skype ja Zoom, tekevät kokouksista käteviä myös kansainvälisesti.
Sisäisessä viestinnässä sovellukset kuten Slack tai Asana auttavat yksinkertaistamaan tiimien välistä kommunikointia. Sähköposti, uutiskirjeet, sosiaalinen media ja muut alustat ovat kaikki tärkeitä viestinnän resursseja.
Viestinnän osa-alueella voidaan huomioida myös asiakaspalvelu. Esimerkiksi nettikasinot hyödyntävät live chatin kautta toimivaa viestintää ja esimerkiksi www.suomicasino.com/ osoitteesta löytyvät kasinot tarjoavat pelaajille mahdollisuuden ottaa yhteyttä tukeen luve chatin kautta.
Turvallisuus
Kyberrikollisuuden ja tietomurtojen lisääntymisen myötä tiukka tietoturva on välttämätöntä kaikille yrityksille. Liiketoiminnan varat säilytetään nykyään suurelta osin pilvipalvelussa tai päätelaitteissa, mikä tekee yritysten omien tietojen ja asiakkaiden tietojen turvallisuuden varmistamisesta tärkeää.
Erilaiset turvallisuustoimenpiteet tekevät yrityksen pyörittämisestä helpompaa ja turvallisempaa.
Yksi mielenkiintoisista turvallisuuteen liittyvistä innovaatioista on salasanaholvi, jonne voidaan tallentaa kaikkien omien tilien ja sivustojen käyttäjätunnukset ja salasanat turvallisesti. Se on erinomainen apuri etenkin silloin, jos yrityksen työntekijöiden pitää muistaa useita käyttäjätunnuksia ja salasanoja.
Kun salasanat pidetään huolellisesti turvassa, tietovuotojen mahdollisuus pienenee.
Tehokkuus
Teknologia auttaa lisäämään järjestelmien, tuotteiden ja palveluiden tehokkuutta. Se auttaa seuraamaan ja virtaviivaistamaan prosesseja, ylläpitämään tiedonkulkua ja hallitsemaan yhteyksiä ja työntekijätietoja. Lisääntynyt tehokkuus auttaa vähentämään kustannuksia ja mahdollistaa liiketoiminnan nopean kasvun.
Tehokkuuden lisääminen on oleellista etenkin silloin, kun yritystä pyöritetään digitaalisesti ja yrityksen leivissä on paljon etätyöntekijöitä. Kun halutaan esimerkiksi pitää kirjaa työntekijöiden tekemästä työajasta, yritysten esimiehet ja omistajat voivat hyödyntää erilaisia ajastimia käytetyn työajan seuraamiseen.
Työntekijöiden avustaminen
Useimmat työntekijät haluavat käyttää uusimpia teknologioita tehtäviensä suorittamisessa, sillä he uskovat sen auttavan heitä saavuttamaan parhaat tulokset. Yritysten on otettava huomioon kustannus-tulos-suhde ja tarjottava sopivaa teknologia tulosten parantamiseksi.
Kun työntekijät saavat käyttöönsä erilaisia työkaluja töiden suorittamiseksi paremmin, tehokkuus paranee ja yritys voi nähdä tämän suorana tuloksena yrityksen kassavirrassa.
Aika ja raha
Teknologia ja erilaiset innovaatiot voivat auttaa yrityksiä saavuttamaan enemmän vähemmässä ajassa tinkimättä tuotteen tai palvelun laadusta. Teknologia suorittaa nykyään toistuvia tehtäviä, jotka aiemmin vaativat ihmistyövoimaa. Tämä auttaa säästämään työntekijäkustannuksissa tai antaa heidän työskennellä osa-alueilla, joilla heitä todella tarvitaan.
Hyvä esimerkki tästä ovat esimerkiksi sosiaalisen median automaatiot ja uutiskampanjat. Yritykset voivat nykyään myös ostaa liidipalveluita, jotka toimivat täysin automaattisesti ja lähettävät kylmiä sähköposteja potentiaalisille asiakkaille.
Yrityksen on ymmärrettävä perusteellisesti teknologiset työkalut voidakseen hyödyntää niitä optimaalisesti. Tietojärjestelmät auttavat yrityksiä seuraamaan tietojaan, myyntiään, tuottavuuttaan ja kulujaan. Tällaiset työkalut voivat myös tunnistaa parannettavia alueita sekä kasvumahdollisuuksia. Tietojärjestelmien tehokas hallinta auttaa yrityksiä virtaviivaistamaan hallinnollisia toimintojaan, vähentämään toimintakustannuksia, innovoimaan, astumaan uusille markkinoille, parantamaan asiakaspalvelua ja luomaan kilpailuetua markkinoilla.
Mobiili
Niin fyysiset kuin netissä digitaalisesti toimivat yritykset voivat hyödyntää mobiilisovelluksia. Esimerkiksi yrityksen oman sovelluksen kautta ostajat voivat tilata tuotteita tai varata konsultaatioaikoja. Sovellukset voivat olla hyvin yksinkertaisia tai sitten yksityiskohtaisia ja kattavia.
Nykyään niin suurten kuin pienten yritysten on mahdollista luoda mobiilisovelluksia, joiden avulla yrityksen toimintaa virtaviivaistetaan. Esimerkki mobiilisovelluksesta on meidän kilpailutussivusto puhelinliittymille.
Laskutus
Laskutus on tärkeä osa yrityksen toimintaa ja nykyään erilaiset laskutus- ja kirjanpitojärjestelmät voivat auttaa yrittäjää sekä lähettämään laskuja että pitämään kirjaa tunneista ja kuiteista. Yritykset voivat esimerkiksi siirtää kirjatut tunnit suoraan ajastimesta laskuun, jolloin laskun kirjoittamisesta ja lähettämisestä tulee yksinkertaisempaa ja nopeampaa.
Yhteenveto: teknologiset innovaatiot tekevät yrityksen toiminnasta tehokkaampaa
Ajat muuttuvat ja teknologia kehittyy huimaa vauhtia. Yritysten on mahdollista ottaa hyöty irti erilaisista teknologisista keksinnöistä ja hyödyllisistä tuotteista. Monet digitaaliset tuotteet ja palvelut, kuten ajanhallinta- ja laskutustyökalut, mobiilsovellukset ja ajastimet voivat auttaa tehostamaan yrityksen toimivuutta, samalla säästäen rahaa ja aikaa.